دستورالعمل جدید پزشکان آمریکایی درمورد متفورمین به عنوان خط اول درمان دیابت نوع 2

3 ژانویه2017 - کالج آمریکایی پزشکان دردستورالعمل جدید خود، متفورمین را بعنوان اولین دارو برای درمان بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که نیاز به درمان دارویی دارند، توصیه کرده است.

کالج آمریکایی پزشکان (ACP) می‌گوید: متفورمین استراتژی درمانی موثری برای کاهش قند خون است، آکادمی آمریکایی پزشکان خانواده نیز این دستورالعمل را تایید کرده است. آخرین دستورالعمل ACPدر مورد دیابت نوع 2 در سال 2012 منتشر شده بود.

دکتر Nitin S. Damleرئیس ACPگفت: متفورمین- بغیر از مواردی که استفاده‌ی از آن برای بیماران خاص منع شده است- استراتژی درمانی موثری است زیرا در کاهش قندخون بسیار موثر بوده وعوارض جانبی کمی را در بیماران ایجاد می‌کند، این دارو از اکثر داروهای خوراکی دیابت ارزان‌تر است.

 ACPهمچنین سایر داروها را نظیر: سولفونیل اوره‌ها، تیازولیدین دیون‌ها، مهار کننده‌های SGLT-2و مهار کننده‌های DPP-4را بعنوان درمانهای اضافه هنگامیکه به داروی دومی نیازاست، توصیه کرده است. این دستورالعمل بر اساس یک بازنگری سیستماتیک تصادفی کنترل شده و مطالعات مشاهداتی از داروهای خوراکی استفاده شده برای درمان دیابت نوع 2 شکل گرفت.

نتایج اولیه‌ی این مطالعات شامل: HbA1c، فشارخون، ضربان قلب، مرگ و میر به همه‌ی دلایل و عوارض مرتبط با دیابت نظیر رتینوپاتی، نفروپاتی و نوروپاتی بود. داروهای آگونیست گیرنده‌ی GLP-1در این دستورالعمل مورد ارزیابی قرار نگرفتند، اما این داروها در بازنگریهای جامع بررسی شده‌اند.

در این دستورالعمل آمده است قبل از تجویز داروی دوم، بیمار و پزشک باید درباره‌ی اثر بخشی و عوارض جانبی احتمالی که بیمار تجربه خواهد کرد، صحبت کنند. این دستورالعمل در مجله‌ی سالانه‌ی طب داخلی (the Annals of Internal Medicine) منتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jan/us-guidelines-updated-to-recommend-metformin-as-first-line-type-2-diabetes-treatment-98902507.html